Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ACTA, piráti a digitální věk aneb digitální znamená kopírovat

7. 02. 2012 7:33:33
Dlouze jsem přemýšlel proč evidentně starší zastánci kopírovacího monopolu nejsou schopni efektivně s mladými zástupci zastánců svobodného internetu. A to samé i naopak. Cíleně zmiňuji i ty věkové rozdíly, jelikož mladá generace je dnes jednoznačně digitální a tím jsem přišel na pravděpodobně zásadní důvod vzájemného nepochopení.

Začnu mailem od zákazníka tvůrci webu, který byl umístěn jakožto zábavný: "Dobrý den, v příloze je ta fotografie. Až jí zpracujete na web, tak mi jí prosím zašlete zpátky, jelikož to je moje jediná kopie." A opravdu každému, kdo s počítači pracuje takový přístup přijde velmi zábavný, jelikož je jednoznačně z hlediska počítačů nelogický. Ale dává jasný smysl pro každého přemýšlejícího analogově.

Ukažme si to celé na životě právě té jedné digitální fotografie. Fotograf má digitální fotoaparát a něco vyfotí. Po zmáčknutí spouště se dopadající světlo na čidla ve fotoaparátu převede na digitální signál, který je složen na výslednou fotografii uloženou na vnitřní paměti fotoaparátu u těch čidel. Následně je zkopírována na paměťovou kartu a ten jediný v podstatě originál smazán. Takže v podstatě ten jediný originál je smazán řádově v desetinách vteřiny od vytvoření fotografie a všechno dál už jsem jenom další a další kopie.

Fotograf tedy vezme fotoaparát domů a fotku si zkopíruje do počítače. Kde si jí třeba zkopíruje podruhé, aby měl ještě zálohu. Pokud si fotku nechá zobrazit na monitor, tak se uvnitř v počítači opět musí zkopírovat na grafickou kartu. Zrychleme to a zkopíruje tedy tu fotku někam na webový server, aby se s ní mohl pochlubit na svých webových stránkách. Velmi pravděpodobně bude ze serveru zkopírována opět na nějakou zálohu pro případ havárie toho serveru.

Dostáváme se tedy konečně k obyčejnému uživateli, který se na tu fotku na webu podívá. Je tedy na serveru zkopírována a poslána po síti, což v podstatě taky znamená zkopírována na každém aktivním prvku po cestě. Dorazí kopie do počítače, kde je rozkopírována do paměti, na grafickou kartu na zobrazení a na disk pro uložení do dočasných souborů, kde zůstane delší dobu. A v dočasných souborech jí případně někdo může najít a nevysvětlíte úředníkovi, že jste si tu kopii na počítači nevytvořili Vy, ale automaticky Váš internetový prohlížeč. Ale pointou je, že se jedná o mnohanásobnou kopii, ale u Vás na počítači vypadá stále úplně stejně jako ten originál ve fotoaparátu, který existoval pouze desetiny vteřiny. To je v případě analagové fotografie něco nepředstavitelného.

Takže kde tedy jsme v současné době? Digitální generace kopíruje a vidí počítač, jak kopíruje a kopírují všechno a kvalita se neztrácí, tak není důvod se tím trápit už vůbec. Oproti kopírování VHS se jedná o snazší kopírování a bez ztráty kvality a v počítači se pořád něco kopíruje a nikomu to nevadí a nikomu to do teď vlastně taky nevadilo, tak proč by se to mělo řešit teď najednou? Analogová generace vidí každou kopii jako něco, co by mělo být zpoplatněno a nedochází jim, že něco takového je v digitální době neprosaditelné, protože by muselo jít rozlišit, co se kopírovalo z vnitřní logiky počítačového světa a co už kopíroval vědomě nějaký člověk a to není vždycky snadné a zpětně je to prakticky nedokázatelné a platit nové kopie po defragmentaci disku nikdo nebude.

Jak z toho tedy ven? Několik obchodních modelů funguje a ještě víc jich bylo navrhnutých a evidentně uživatelům nevadí platit pokud to neznamená, že jsou na tom hůř než s pirátskou kopií, takže sledovat čtvrt hodiny reklamy před filmem, když platím, vůči sledování rovnou filmu, když neplatím, tak je celkem jasná volba pro většinu lidí. A jako největší problém považuju, že co jsem narazil, tak jenom NASA přišla na to, že používat torrenty pro sdílení velkých souborů je velmi dobrý nápad, jelikož to velmi uleví serveru, když si to lidi kopírují mezi sebou dál sami.

Je velmi smutnou pravdou, že spousta lidí nechápe dneska rozdíl mezi botou a DVDčkem z hlediska možností kopírování a ACTA ještě navíc chce všechno pirátské raději rovnou spálit a tím to asi všechno zachránit. Je potřeba najít někde tu středovou polohu a USA by mělo dojít že jejich Hollywoodské filmy jsou v podstatě jejich poslední kvalitní zbraní v Asii.

Autor: Martin Bezdíček | úterý 7.2.2012 7:33 | karma článku: 13.92 | přečteno: 539x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Politika

Josef Prouza

Nafasujeme volební lístky, ale nehodíme je do urny, aby se ukázalo

Slov o ohrožení demokracie padlo dnes před volbou předsedy sněmovny na tuny. Balast, hodný pádu do zapomnění už ve chvíli vyslovení. Protože – podle činů poznáte je.

22.11.2017 v 20:47 | Karma článku: 29.78 | Přečteno: 791 | Diskuse

Karel Šindelář

Vzestup Andreje Babiše je logickým vyústěním současné ekonomické politiky

Pomyslná pražská kavárna už delší dobu hledá „viníky“ výsledků posledních parlamentních voleb. Ovšem Jiří Pehe ve svém komentáři zaperlil. Příčinou vzestupu Andreje Babiše je prý politika Václava Klause.

22.11.2017 v 19:48 | Karma článku: 23.88 | Přečteno: 620 | Diskuse

Tonička Plíšková

Drzé Sirény lžou a řvou

V politice, v médiích, v běžném životě, když nás potřebují obalamutit, využít a nechat nás narazit na tvrdou skálu. I zkušení námořníci ztroskotali, když podlehli vábivému hlasu Sirén. I dnešní zlé Sirény se ozývají...

22.11.2017 v 19:40 | Karma článku: 15.68 | Přečteno: 417 | Diskuse

Janis Sidovský

Marné čekání na chlapskou slušnost

Čekal jsem, že se pan poslanec zachová jako slušný chlap. A postaví se čelem k výrokům svého tajemníka. Místo toho jsem se dočkal naprosté ignorace.

22.11.2017 v 18:52 | Karma článku: 21.63 | Přečteno: 1113 | Diskuse

Vlastimil Dorotík

Kalousek chlastá v přímém televizním přenosu?

Nemohu si pomoct, ale nešlo to přehlédnout. Vypadalo to, že poslanec Miroslav Kalousek (TOP 09) chodil doplňovat inspiraci pro parlamentní diskusi do baru poslanecké sněmovny.

22.11.2017 v 18:50 | Karma článku: 38.02 | Přečteno: 1785 | Diskuse
Počet článků 8 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 903
Pražský ajťák, studující hnojárnu dálkově. Pravicový liberál podporující lidskou samostatnost a nezávislost na státu.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.